Elevblad

 
Den här uppgiften gör ni i grupper om 2-3 elever. När ni har bildat grupperna följer ni instruktionerna nedan.


  1. Börja med att läsa brevet från “Vägmärken AB” här.

  2. Läs sidan 33-36 i boken “Teknikens väsen”

  3. Välj en av de nedanstående uppgifterna:
    “Förbättra”: Välj ett vägmärke som ni vill förbättra. 
    “Föreslå”: Föreslå ett vägmärke som uppfyller en ny funktion.

  4. Gå ut i skolområdet och leta efter ett vägmärke som ni vill förbättra, eller leta efter ett ställe där ni vill lägga till vägmärket.

  5. Använd “Designprocessen” som en mall för er text.

  6. Konstruera ert vägmärke av valfritt material.

  7. Varje grupp redovisar sitt vägmärke. Efter att alla har redovisat sitt vägmärke ska ni i era grupper diskutera vilket vägmräke som ni anser vara mest användbar i praktiken. Ni får däremot inte välja er eget vägmärke!


Glöm inte att skriva er designprocess under arbetets gång. Designprocessen görs gruppvis, dock skrivs “Resultat & Analys” individuellt. Varje elev lämnar in hela designprocessen till läraren senast på måndag vecka 50.

Den muntliga presentationen som sker i helklass onsdagen vecka 50 ska vara ca. 5-10 
minuter. Använd er av en PowerPoint presentation eller motsvarande. Skicka in den till läraren efter er redovisning.